Historie a vznik
                Motocykly, spolu s automobily přivedl na svět Ottův spalovací motor, ale vůbec první motorku sestrojil Gottlieb Daimler. Měla kola ze dřeva s vestavěným rychloběžným čtyřdobým motorem a výkon 0,4 kW při 700 otáčkách za minutu. K tomu samozřejmě i dřevěný rám.
                Luxus v podobě dvoudobých motorů byl až od roku 1960. Od té doby se začínala navyšovat jejich spolehlivost a dojezdová vzdálenost, která se dostala na několik desítek kilometrů.
Motokros je o rychlosti
            První závody
            Závodit se začalo po druhé světové válce. Nebyla důležitá spolehlivost, nebo jakým stylem jezdec s motocyklem trať zdolal. Hlavní byl čas, který měl být co nejkratší. Ve Velké Británii se roku 1908 pořádal terénní závod ve stylu Hubertovi jízdy, kdy jezdci na motocyklech spolu s jezdci na koních naháněli lišky.
                První závod u nás byl roku 1928 u Prahy s názvem Jízda krajinou, následovali závody v Hvězdonicích, Voticích a roku 1935 u Unhoště. 
Kategorie
Dělí se na kategorie dle kubatury. Dřívější názvy byli 125 cm³, 250 cm³ a 500 cm³ vystřídaly je ale novodobé MX1, MX2 a MX3.
            MX1
            Motocykly skupiny Al, kategorie l. Pro dvoutaktní motory 175 cm³ do 250 cm³ a 290 cm³      do 450 cm³ pro čtyřtaktní motory.
           
MX2
                MX2 motocykly skupiny AI,kategorie l. Pro dvoutaktní motory od 100 cm³ do 125 cm³pro čtyřtaktní motory od 175 cm³ do 250 cm³.
MX3
                Tzv. OPEN, neboli neomezená. Mohou se jí zúčastnit motocykly kat. I, skupiny AI, od 290 cm³ do 500 cm³ pro dvoutaktní motory a od 475 cm³ do 650 cm³ pro čtyřtaktní motory. Je možné se zúčastnit i s motocyklem kategorie MX1 a MX2.
Technický úsek trati
Příbuzné sporty
FMX – Freestyle Motocross
            Jedná se o sport, ve kterém motocrossař na svém stroji předvádí kaskadérské triky pro co nejvyšší počet bodů, které mu uděluje porota. Při tomto sportu musí motorka projít speciálními úpravami, aby se závodník ve vzduchu mohl lehce chytit.
                ATV
                Čtyřkolky se začaly vyrábět koncem 60. a začátkem 70. let 20 století od firmy Honda. Jejich první stroj měl obsah 70 cm³.  Rychle se jejich obliba zvyšovala, především v Spojených státech Amerických, především v zemědělství a průmyslu.
                Závodní čtyřkolky mají náhon pouze na zadní kola řetězem, nízké těžiště a pro lepší stabilitu široké nápravy.