Vzpomínám si na svou první autohavárii. Opravdu to bylo hrozné a bála jsem se. A bylo to ale taky z toho důvodu, že jsem řídila opravdu hodně unavená a naštěstí ale alkohol v tom nehrál žádnou roli. Opravdu si dávám záležet na tom, že bych někdy neřídila pod vlivem alkoholu anebo nějaká opravdu hodně naštvaná. Jenomže v tu dobu, kdy jsem odjížděla od přítele jsem byla opravdu hodně unavená. Sice možná trošku naštvaná, že jsme se s přítelem toho dne pohádali, ale myslela jsem si, že to naštvání a mrzutost už docela uplynulo pryč. Bohužel se tak ale nestalo a musím říct, že mě to opravdu hodně mrzí, že jsem vůbec do toho auta sedla. 

Unavená už něřídím.

Říkala jsem si, že přece žádný zákaz na to není, aby člověk řídil unavený nebo mírně naštvaný. Sice mám takovou zkušenost, že když člověk sedí za volantem a je opravdu hodně naštvaný, tak taky může se snižovat jeho pozornost na silnici a může taky někam narazit anebo se vybourat. A to by byla smůla. Jenomže já jsem zase nebyla tak hodně naštvaná. Jenom se mi chtělo opravdu hodně spát.

Nehodu už nechci.

A vy už asi není tušíte, co se mi v automobilu stalo. Ano, v automobilu jsem dostala mikrospánek. Naštěstí se mi tedy nic hrozného nestalo, akorát jsem autem sjela do příkopu, hodně jsem se lekla, byla jsem v šoku. Samozřejmě, že ke mně a k nehodě přijela Policie a všechno zdokumentovali. A opravdu se přišlo na to, že jsem měla mikrospánek. Vážně hodně mě to mrzelo a já jsem se potom pánům policistům omlouvala, že jsem takhle bezohledně celá unavená a mírně naštvaná sedla za automobil, protože příště už bych to rozhodně neudělala. I vám nedoporučuji sedat za volant, pokud jste naštvaní, vytočení anebo hodně unavení. Opravdu by bylo pro všechny nejlepší, abyste unavení raději zalehli do postele a ne si sednout za volant a doufat a věřit, že dojedete do cíle v pořádku.

Je faktem, že během posledních desetiletí přestal být osobní automobil luxusním zbožím. Zatímco dříve si jej mohl dovolit jen málokdo, a i později byl v každé domácnosti maximálně jeden, dnes jich má prakticky každá rodina hned několik, obvykle jeden pro každého člena, který vlastní řidičský průkaz.

 

To sice značně zvyšuje naše pohodlí, avšak zároveň to také znamená, že se počet automobilů na našich silnicích značně zvýšil. A je potřeba si uvědomit, že ony mají jen omezenou kapacitu. Té však bude velmi brzy dosaženo. Aby se zabránilo problémům, jsou stavěny stále nové obchvaty a dálnice, stávající silnice jsou pak rozšiřovány. Zároveň je zde také patrná snaha omezit počet vozidel, která tyto cesty brázdí, často k nelibosti řidičů.

 

starý typ vozidla

 

Samozřejmě s můžeme ptát, proč je to takový problém. Koneckonců, když budou všichni jezdit relativně opatrně, pak bychom žádné potíže očekávat neměli, ne? Tak jednoduché to však ani zdaleka není, a navíc jsou zde i jiné faktory, které je potřeba vzít v úvahu. Jedním z nich je fakt, že čím více vozů je na silnici, tím pravděpodobnější je, že dojde k dopravní nehodě. Koneckonců můžeme se o tom přesvědčit sami jednoduchým nakouknutím do statistik. A vzhledem k tomu, že to může velmi snadno stát člověka život, je to rozhodně závažný problém.

 

nový moderní vůz

 

Další věcí, kterou je potřeba v souvislosti s touto situací řešit, je i nedostatek parkovacích míst. Všechna tato vozidla je totiž potřeba mít kam odložit, když zrovna jejich majitelé jezdit nebudou. A prostor je zde velmi omezený. Problémů, které je potřeba řešit, je samozřejmě mnohem víc. Je tedy pochopitelné že se vláda snaží počet vozidel na našich silnicích omezit, například nutností kupovat dálniční známku, nejrůznějšími poplatky a dalšími opatřeními. Ta se samozřejmě nesetkávají s nadšením, ale je pravdou, že řidiči si tento problém uvědomují jen málokdy, a pokud ano, nepřipustí si, že i oni jsou jeho součástí. A to je jeden z hlavních kořenů těchto potíží.

               Historie a vznik
                Motocykly, spolu s automobily přivedl na svět Ottův spalovací motor, ale vůbec první motorku sestrojil Gottlieb Daimler. Měla kola ze dřeva s vestavěným rychloběžným čtyřdobým motorem a výkon 0,4 kW při 700 otáčkách za minutu. K tomu samozřejmě i dřevěný rám.
                Luxus v podobě dvoudobých motorů byl až od roku 1960. Od té doby se začínala navyšovat jejich spolehlivost a dojezdová vzdálenost, která se dostala na několik desítek kilometrů.
Motokros je o rychlosti
            První závody
            Závodit se začalo po druhé světové válce. Nebyla důležitá spolehlivost, nebo jakým stylem jezdec s motocyklem trať zdolal. Hlavní byl čas, který měl být co nejkratší. Ve Velké Británii se roku 1908 pořádal terénní závod ve stylu Hubertovi jízdy, kdy jezdci na motocyklech spolu s jezdci na koních naháněli lišky.
                První závod u nás byl roku 1928 u Prahy s názvem Jízda krajinou, následovali závody v Hvězdonicích, Voticích a roku 1935 u Unhoště. 
Kategorie
Dělí se na kategorie dle kubatury. Dřívější názvy byli 125 cm³, 250 cm³ a 500 cm³ vystřídaly je ale novodobé MX1, MX2 a MX3.
            MX1
            Motocykly skupiny Al, kategorie l. Pro dvoutaktní motory 175 cm³ do 250 cm³ a 290 cm³      do 450 cm³ pro čtyřtaktní motory.
           
MX2
                MX2 motocykly skupiny AI,kategorie l. Pro dvoutaktní motory od 100 cm³ do 125 cm³pro čtyřtaktní motory od 175 cm³ do 250 cm³.
MX3
                Tzv. OPEN, neboli neomezená. Mohou se jí zúčastnit motocykly kat. I, skupiny AI, od 290 cm³ do 500 cm³ pro dvoutaktní motory a od 475 cm³ do 650 cm³ pro čtyřtaktní motory. Je možné se zúčastnit i s motocyklem kategorie MX1 a MX2.
Technický úsek trati
Příbuzné sporty
FMX – Freestyle Motocross
            Jedná se o sport, ve kterém motocrossař na svém stroji předvádí kaskadérské triky pro co nejvyšší počet bodů, které mu uděluje porota. Při tomto sportu musí motorka projít speciálními úpravami, aby se závodník ve vzduchu mohl lehce chytit.
                ATV
                Čtyřkolky se začaly vyrábět koncem 60. a začátkem 70. let 20 století od firmy Honda. Jejich první stroj měl obsah 70 cm³.  Rychle se jejich obliba zvyšovala, především v Spojených státech Amerických, především v zemědělství a průmyslu.
                Závodní čtyřkolky mají náhon pouze na zadní kola řetězem, nízké těžiště a pro lepší stabilitu široké nápravy.