Sešli jsme se jednoho rána všedního dne na konci nejmenovaného, soukromého letiště s betonovou přistávací dráhou a také stojánkou, původně sloužící k otáčení letadel. Takových letišť je po republice povícero. Vznikaly ještě za komančů a spravoval je Svazarm, tedy Svaz pro spolupráci s armádou. Sloužily k zájmovým činnostem, jako záložní letiště a také na nich procházeli branci, adepti pilotů, základním, předvojenským výcvikem.

Na rozdíl od dodávky mívají obytné vozy vzadu převis

Můj kamarád přivezl zánovní obytný automobil, já přijel svou Ockavií. Zajímalo nás srovnání řízení obou vozů. Obytný automobil byl na podvozku klasické dodávky. Aby se získalo na komfortu, výrobce obytnou část hnal kus za zadní nápravu, takže tam vznikl převis o délce skoro tři metry od osy zadního kola. Neměli jsme povolení na využití ranveje, takže test se musel omezit na manévrovací schopnosti obou vozů a nemohli jsme zkoušet akceleraci a brzdění. Pomocí kuželů jsme proto vyznačili různé obrátky, a také vytvořili fiktivní parkoviště.

Zatímco při jízdě s obyčejnou škodovkou, nečinily naše improvizované překážky žádné problémy, při jízdě s obytným vozem byl rozdíl hodně znatelný.  Zvláště u mne, který s řízením tak dlouhého „vehiklu“ neměl žádné zkušenosti. Můj výsledek tedy odpovídal situaci, kdy si na dovolenou, obytný vůz zapůjčí člověk, který nikdy neseděl za jeho volantem. První dojem z obytného vozu byl pro mne velice povzbudivý. Vysoký posez, obří zasklení, to vše umožňovalo perfektní výhled do všech stran. Velká zrcátka se mi zdála naprosto vyhovující a já si liboval, jak je dobře vidět za automobil.

Výhledu nic nebrání

Nadšení přešlo ihned, potom co jsem se rozjel a dostal se po krátkém slalomu zatáček do prudké vracečky. I když jsem si hlídal vše možné, zametl jsem pár kuželů převisem auta. Velké potíže jsem měl také při couvání na parkovací místo.

Výsledkem pokusu je tedy doporučení. Než vyrazíte s obytňákem na dovolenou, najděte si vhodnou tréninkovou plochu a chvilku si trénujte složitější manévry. Vyplatí se vám to.